Wat is sales?
Sales is het leveren van diensten of goederen tegen een betaling. Binnen een bedrijf heeft het als doel om omzet te genereren. En deze omzet wordt gerealiseerd door de goederen of diensten van het bedrijf te verkopen.
Wat is marketing?
Marketing zijn de vele verschillende activiteiten die een bedrijf uitvoert om sales te bevorderen. Wij van de Business Sales Academy focussen ons op sales, maar… wil je meer leren over marketing? Kijk dan eens op de website van b2b marketeers.
Een voorbeeld tussen sales en marketing
Laten we even teruggaan in de tijd toen er nog geen internet was. In je dorp waren er winkels te vinden zoals bakkers, slagers, kruidenierswinkels of drogist. Deze mensen hadden geen internetpagina waarop ze hun diensten of goederen aanboden. Zij moesten het hebben van mond-tot-mondreclame. Mensen die in hun winkel waren geweest, tevreden waren en de buurman of overbuurvrouw daarover vertelde. Marketing.
Na verloop van tijd kwam er drukwerk en konden winkels hun producten en diensten promoten in bijvoorbeeld de krant of magazines. En na verloop van tijd kwamen er reclamefolders, websites en zelfs vloggers die je producten promoten. Allemaal nog steeds marketing, ondersteuning om verkopen te realiseren.
Wat hebben sales en marketing gemeen?
Sales en marketing hebben verrassend genoeg hetzelfde doel voor ogen. Namelijk het genereren van omzet en daarmee het bedrijf laten groeien. Toch zijn Sales en Marketing vaak verschillende afdelingen die ook verschillende doelen of targets hebben. Dit kan voor veel frustratie zorgen, aan beide kanten en daarmee het succes van het bedrijf helaas ondermijnen.
Vergeet echter niet dat marketing geen succes behaald zonder sales die de verkopen daadwerkelijk kan realiseren en dat sales minder succes zal behalen als er geen marketing wordt ingezet.
Waarom sales niet zonder marketing kan
Om te verkopen heb je potentiële klanten nodig. En laat daar nu net de kracht van marketing liggen. Ze helpen sales door onderzoek te doen naar de markt, naar de doelgroep en wat zij nodig hebben. Zij zijn in staat zo te communiceren dat hetgeen je wil verkopen aansluit bij de behoeftes en wensen van je potentiële klant.
Daarmee ga je van de hele wereld als potentiële markt, naar specifieke leads die jij als salesprofessional kan opvolgen én die grote kans van slagen hebben. Je hoeft zo niet zelf alle deuren langs. Marketing helpt je om te filteren en fine-te-tunen bij wie jij op bezoek gaat of wie er bij jou aanklopt. Scheelt een hoop energie, tijd én geld voor jou als salesprofessional. Jij kan je bezighouden met die potentiële klant waarvan de kans dat hij of zij daadwerkelijk gaat kopen hoog is. En de rest, daar hoef jij je dus mooi niet druk over te maken.