En wat jij als b2b-salesprofessional hiermee kan
Je wordt in vacatures en bedrijfsteksten bijna doodgegooid met uitspraken als “creatief” en “innovatief”. Maar wat bedoelen bedrijven daar nu precies mee en wat hopen ze of verwachten ze van jou te zien? Een van de manieren waarop je kan kijken naar creativiteit en innovatie is door middel van Creatief Denken. Een concept wat jouw denken op een positieve manier stimuleert en je dus creatiever maakt, wat weer kan resulteren in meer innovatieve ideeën uit jouw koker.
In dit blog duiken we in het concept van Creatief Denken, leggen we uit hoe jij jouw onbewuste brein kan activeren én geven we drie opties die jij in jouw rol als salesprofessional kan gebruiken om Creatief Denken in je baan te verwerken.
Wat is Creatief Denken?
Het concept van “Creatief Denken” omvat het ontwikkelen van innovatieve oplossingen voor taken, problemen of uitdagingen. Je kan het zien als nieuwe invalshoeken kiezen of out-of-the-box denken.
Het leuke van creativiteit is dat je het kan zien als een spier. Als je hem niet traint, dan verslapt hij. Blijf je trainen, dan wordt hij supersterk! Als je niet genoeg traint dan blijf je hangen in vaste patronen en vastgeroeste denkwijzen. Weet je waarom dat zo is? Omdat ons brein geprogrammeerd is om zo efficiënt mogelijk te denken en te doen. Daarmee verbruikt het namelijk zo min mogelijk energie.
Die voorkeur is in de oertijd als het ware in ons brein geprogrammeerd want in die tijd was het verre van gewoon dat je elke dag te eten kreeg en dus moest je zuinig met je energie omspringen.
Dit betekent dus dat ons brein het liefst denkt vanuit eerder opgedane kennis en ervaringen; dat hij een hele sterke voorkeur heeft voor de bekende weg; dat hij zo snel mogelijk tot een oplossing wil komen en helaas betekent het ook dat ons brein al tevreden is met slechts één oplossing. Weinig ruimte voor creatief denken dus, want dat kost nou eenmaal energie.
Klinkt als iets wat je niet zomaar uit kan schakelen, niet? Nou… dat kan dus wel!
Door je onbewuste brein aan te spreken kun je je brein een soort van ‘dwingen’ om creatief te worden. En laat dat nou niet al te moeilijk zijn. Tijd dus om je onbewuste brein aan te spreken voor creativiteit!
Hoe krijg je toegang tot je onbewuste brein voor Creatief Denken?
Het belangrijkste om toegang te krijgen tot je onbewuste brein is dat je een manier kiest die bij jou past. Kies voor een Growth Mindset aanpak en probeer een heleboel manieren uit om uit te vinden welke manier het beste bij jou past. Er is niet één oplossing die voor iedereen werkt. Hierna bespreken we drie opties waarmee je je onbewuste brein aan het werk kunt zetten. En dat is het deel waar creativiteit meestal vandaan komt.
Optie 1 - Bewust dagdromen
Het is in de wereld van vandaag bijna onmogelijk om te dagdromen. Zeker met het gemak waarmee je toegang hebt tot afleiding, zoals sociale media. Echter is het wel een van de betere manieren om toegang te krijgen tot je onbewuste brein.
Je zal vast herkennen dat goede ideeën of oplossingen ineens naar boven komen als je onder de douche staat. Dat komt omdat je bewuste brein niet actief aan het werk is en daarmee de toegang tot je onbewuste brein open zet. Dat deel van het brein is groter én vooral veel sneller.
Het belangrijkste aan dit dagdromen? Zoek een rustige plek waarin je niet afgeleid wordt. Neem dus ook je telefoon niet mee 😉
Optie 2 – Wandelen
Door te bewegen, zoals wandelen, en (tegen jezelf) te praten wordt er ook van alles in je brein geactiveerd. Onderzoek uit de VS laat zien dat een simpele 20 minuten wandelen al een enorm effect heeft op de activiteit in je brein. Denk tijdens het wandelen niet te veel na over wat je zegt of hoe je het zegt, laat je brein gewoon lekker zijn gang gaan….creatieve ideeën zijn dan bijna gegarandeerd! En ook hier… laat die telefoon lekker thuis!
Optie 3 – Breek je routine
Een laatste optie om je brein te dwingen om creatief te worden is door je normale routine te doorbreken. Neem bijvoorbeeld eens een andere route naar je werk. Ga eens naar een andere supermarkt of winkel. Kies eens voor een ander radiostation onderweg naar huis. Wat je ook kan bedenken, iets anders dan anders zet je brein ook aan het werk en laat het dingen opvallen die het normaal niet zou doen opvallen. Ruimte voor creativiteit dus.
Dé manier om je onbewuste brein aan te spreken is om je bewuste brein bewust met rust te laten… En dus externe input te limiteren. Je weet veel meer dan je denkt.
3 opties om jouw Creatieve Denken uit te breiden
Nu heb je jouw onbewuste brein aangesproken en heb je wellicht al een aantal creatieve ideeën boven water gehaald en wellicht zelfs al dingen in gang gezet. Nu kan je nog een stap verder gaan en een van de vele methodes, theorieën of spellen gebruiken om je creativiteit nog verder uit te breiden. Hieronder geven we je graag drie opties om mee te beginnen.
Optie 1 – SCAMPER
SCAMPER is een creatieve brainstormtechniek die acroniem staat voor
- Substitute,
- Combine,
- Adjust,
- Modify/Magnify/Minify,
- Put to Another Use,
- Eliminate en
- Reverse
Allemaal verschillende manieren om met een situatie of uitdaging te bekijken. Heel eerlijk, de techniek werd eerst voornamelijk gebruikt om studenten een gestructureerd proces te bieden om coöperatief te leren. Echter heeft de methode zijn weg naar het bedrijfsleven gevonden en wordt daarin vaak ingezet in thema’s als Design Thinking of Lean. Er zijn veel verschillende creatieve technieken waarvan SCAMPER wordt gezien als de makkelijkste en meest directe methode.
Oké, terug naar SCAMPER. Het idee van SCAMPER is dat alles wat nieuw is, eigenlijk een aanpassing is op hetgeen om ons heen en het biedt 7 verschillende denkwijze om oplossingen of ideeën te bedenken. Laten we de zeven denkwijzen eens doornemen.
Subsistute (Vervangen)
Hierbij ga je op zoek naar de mogelijkheid van wat er te vervangen is. Je kan meer vervangen dan je denkt. Bijvoorbeeld het product, een onderdeel, het materiaal, een dienst of een persoon.
Combine (Combineren)
Hierbij ga je op zoek naar de mogelijkheden om elementen samen te voegen. Denk hierbij aan ideeën, processen, producten enzovoorts. Een mobieltje had in het begin geen camera en nu wel. Daar werd dus ook iets gecombineerd.
Adapt (Aanpassen)
Hierbij onderzoek je wat je kan aanpassen. Kun je een deel geheel of gedeeltelijk veranderen voor een nieuw idee?
Modify/Magnify/Minify (Modificeren)
Hierbij onderzoek je ook aanpassingen, maar dan door iets groter of kleiner te maken.
Put to Another Use (Naar een ander gebruik)
Hierbij kijk je of het idee in een andere context te plaatsen is. Denk hierbij aan de autoband die als schommel in de tuin hergebruikt wordt.
Eliminate (Elimineer)
Hierbij onderzoek je of er onderdelen van het proces of product geëlimineerd kunnen worden. Wat gebeurt er als je er iets uit haalt?
Reverse (Herschikken)
Hierbij bekijk je of zaken om te draaien zijn. Wat als je de productielijn omdraait of als je de volgorde wijzigt?
Optie 2 – 6 Denkhoeden van BONO
De tweede optie die we je adviseren om eens te gebruiken voor jouw Creatieve Denken zijn de denkhoeden van BONO. Dit is een techniek die vaker gebruikt wordt in groepen, maar ook voor jou alleen kan het proces waarde hebben. Heel kort even de 6 denkhoeden toegelicht.
Als eerste de blauwe denkhoed. Hierbij zoek je naar nieuwe invalshoeken en interessante perspectieven. Dan de witte denkhoed. Hierbij kijk je objectief naar je vraagstuk. Welke feiten, cijfers en informatie is er beschikbaar? Daarna de rode denkhoed. Hierbij ga je voelen en luisteren naar je emoties. Wat zeggen zij? Dan de gele denkhoed. Hierbij zoek je naar kansen en mogelijkheden. Alles is mogelijk. Daarna de groene denkhoed. De groene denkhoed staat voor creativiteit en alternatieven. Bedenk alle mogelijke alternatieven, hoe out-of-the-box ook. Sta open voor verandering en beweging. En als laatste de zwarte denkhoed. Die kan je zien als de advocaat van de duivel. Je zoekt naar belemmeringen, zwaktes en bedreigingen.
Optie 3 – 75 tools
Als laatste werken wij zelf regelmatig met de kaarten set “75 Tools For Creative Thinking” waarin 75 kaarten zitten met ideeën om op creatieve wijze naar problemen te kijken. De kaarten zijn opgesplitst in vijf verschillende categorieën: Aan de slag; Kijk om je heen; Zet alles op een rij; Ga los en Evalueer & Selecteer. Door de 75 verschillende kaarten en omschrijvingen op de achterzijde kun je altijd net op een andere manier naar jouw probleem of uitdaging kijken.
Realiseer je dat dit enkel suggesties zijn. Er zijn zoveel meer manieren. Doe lekker wat goed voelt voor jou! En zoals gezegd, probeer het eens. Faal eens en probeer het nog eens. Komt niet alleen je mindset ten goede, maar ook je creativiteit!
P.S. De links zijn geen affiliatelinks. Wij ontvangen geen vergoeding als jij de link gebruikt.