BSA - Logo LIGGEND WIT

Hoe hou je goede mensen aan boord in deze krappe arbeidsmarkt?

Hier 3 tips!

De krappe arbeidsmarkt slaat op dit moment alle records en er wordt nog geen verbetering voorzien. Voor het eerste sinds het UWV is begonnen met het meten van de spanning op de arbeidsmarkt is de waarde ‘zeer krappe’ arbeidsmarkt gemeten. 

En deze krapte is zichtbaar in eigenlijk alle regio’s en alle beroepsgroepen. Zo ook in de handel. De markt van de salesprofessional staat net zo hard, dan wel niet harder onder druk dan andere markten. Zie hieronder de analyse van het CBS over het aantal openstaande vacatures verdeeld over categorieën. 

Ook binnen onze opleidingen merken wij deze krappe arbeidsmarkt en hebben wij onze aanpak moeten aanpassen om in te spelen op deze momenteel unieke markt. Online worden vele adviezen gegeven over hoe met deze krappe arbeidsmarkt om te gaan, op basis van onze ervaring wil ik je graag deze 3 adviezen meegeven.

1 – Verander de kwaliteit van het werk

Momenteel gaat er veel tijd verloren om verschillende redenen. In plaats van mensen vragen meer uren te werken, besteed juist aandacht aan het veranderen van de kwaliteit van het werk. Bijvoorbeeld, laat medewerkers toe om hun eigen autonomie te verhogen. Laat ze zelf hun uren indelen, laat ze thuiswerken en ook wat privézaken uitvoeren en help hen om hun doelstellingen te bereiken.

Ook kan er een bijdrage geleverd worden door het opnieuw bekijken van bestaande processen en taken. Kan er iets aan de huidige ‘papierwinkel’ veranderen zodat medewerkers zich meer en beter op het echte werk kunnen concentreren? Talent zal schaars blijven gezien onder andere de vergrijzing, dus waarom niet kijken naar oplossingen die de mensen kunnen helpen juist dat te doen waar ze echt goed in zijn?

Het belangrijkste hierin heb ik gemerkt? Luister naar je medewerkers en begeleid hen om het optimale te presteren.

2 – Investeer in duurzame inzetbaarheid

Onderzoek van werk&geluk heeft uitgewezen dat 86% van de respondenten vindt dat dat er ruimte moet zijn voor persoonlijke ontwikkeling onder werktijd. Ook vindt 65% dat een loopbaancoach gratis ingezet zou moeten worden. Hiernaast laat ander wetenschappelijk onderzoek keer op keer zien dat investeren in je medewerkers loont, vooral in een krappe arbeidsmarkt.

Denk bijvoorbeeld na over welke groeipaden je kan faciliteren; welke extra middelen je zou willen inzetten om medewerkers te laten groeien en daarmee een veranderende bijdrage aan je bedrijf kunnen leveren en welke werkvormen je beschikbaar wil stellen. Er zijn nog steeds kansen op de arbeidsmarkt, maar die zijn dan niet misschien heel conventioneel. Ben jij bereid hier op een andere wijze naar te kijken?

3 – Ontwikkel nieuwe businessmodellen

“De tijd van het ongegeneerd uitnutten van talent tegen minimale kosten, maximale flexibiliteit in lineaire businessmodellen puur gericht op het realiseren van kortetermijnwinst en aandeelhouderswaarde, is voorbij”, stelt Arthur Claassen, senior managing consultant bij Berenschot. Dit suggereert in mijn ogen benodigde innovatie van bedrijfsvoering. 

Volgens het boek “Future of Work” van prof. Dr. Annet de Lange zijn er in kern 3 soorten van innovatie. Strategische innovatie, het kiezen van een compleet nieuw businessmodel; technologische innovatie, door middel van automatisering je bedrijfszekerheid vergroten en sociale innovatie, het beste uit je medewerkers halen. Hoe zet jij deze mogelijke innovaties in om het bestaansrecht van je organisatie te vergroten?

Geschreven door
Stefan Renkema